Ekraaniseadmete kasutamise seos kõnest arusaamise ja produktiivse kõnega
Date
2019
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Tartu Ülikool
Abstract
Käesolevas töös uuriti kolmeaastaste eesti laste retseptiivset ja produktiivset kõnet. Eesmärgiks oli välja selgitada vanemate ekraaniseadmete kasutamise seos laste kõnest arusaamise ja produktiivse kõnega. Laste kõneoskuse hindamiseks kasutati Reynelli testi. Lapsevanemad täitsid Kaemuses ekraaniseadmete küsimustiku, millega mõõdeti pere ekraaniseadmete kasutamise aega tööpäeviti ja puhkepäeviti. Valimisse kuulus 108 eesti keelt kõnelevat last Tartu ja Pärnu lasteaedadest. Reynelli testis saavad poisid keskmiselt kehvemaid tulemusi kui tüdrukud, kuid erinevused ei olnud statistiliselt olulised. Lapsed kasutavad argipäeviti ekraaniseadmeid keskmiselt 1,2 tundi päevas. Nädalavahetustel kasutavad mõlemad vanemad ekraaniseadmeid keskmiselt umbes 3 tundi. Uurimuses selgus, et ekraaniseadmete kasutamises olid suured individuaalsed erinevused vanemate ja laste vahel. Pereliikmete ekraaniseadmete kasutamise ja Reynelli testi tulemuste vahel ei esinenud statistiliselt olulist seost. Emad (M = 2,99) kasutavad tööpäeviti rohkem ekraaniseadmeid kui isad (M = 2,62).
Description
Keywords
Reynelli test, kõne areng, ekraaniseadmed, produktiivne skaala, retseptiivne skaala, The New Reynell Developmental Language Scales, language development, screen devices, productive scale, receptive scale