Taimetoitluse edendamise koostööprogramm toitlustusettevõtete ja loomade eestkosteorganisatsiooni vahel

Date

2019

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Tartu Ülikool

Abstract

Taimsete valikute edendamise koostööprogrammi tegevusuuringus keskendusin esmalt varasematele tarbimiskäitumiste muutustele ja paigutasin ilmnenud tegevused sotsio-tehnilisse süsteemi. Leidsin, et toidu tarbimise muutustel ilmnevad tegurid, mis on turg ja kasutajate harjumused, kultuurilised ja sümbolilised tähendused, tööstuse struktuur, poliitika ja regulatsioonid, sotsiaalne tugisüsteem ning varustusvõrgustik. Süsteemi abil mõistsin, millistes valdkondades peab muutus toimuma, et uus tarbimiskäitumine kujuneks režiimiks. Seejärel uurisin kuidas sotsio-tehnilised tegurid Eestis taimse toidu trendi muutust kujundavad. Selgus, et kõige suurem takistus taimse toidu edendamisel on kultuuriliste ja sümboliliste tähenduste väli, mis soodustab liha tarbimist. Tegevusuuringust selgus, et toitlustusettevõtete peamine probleem on väike nõudlus, mis omakorda pärsib tööstuse arengut (tooraine kallis hind, väike säilivusaeg ja halb kättesaadavus). Mingil määral vajasid ettevõtted taimsetest toitudest teadmisi, näiteks nippe tooraine valmistamisel. Uuringu järgmistes etappides tuginesin toitlustusettevõtete esindajate välja toodud vajaduse, nähtavuse suurendamise, arendamisele. Reklaami pakkumiseks otsustasime oluliselt täiendada programmi „Taimsed valikud“ kodulehte, et tavalisel tarbijal oleks huvi sellega tutvuda. Uute lahendustena saab kodulehel olema võimalus otsida sobivaid toidukohti asukoha järgi, sorteerida toidukohti märksõnade järgi ja lugeda uudiseid. Tegevusuuringu eesmärk oli arendada pikaajaline koostööprogramm toitlustusettevõtetega. Ressursside kokkuhoiu nimel otsustasime samale kodulehele luua ettevõtjatele suunatud platvormi, kust võib leida lühikoolitusi ning ajakohast teavet taimse toidu trendide ja varustajate kohta. Bakalaureustöö käigus leitud lahendusi pole veel katsetatud, sest kodulehe programmeerimine on võtnud oodatust kauem aega. Senikaua on toitlustusettevõtete vajadusi tulnud käsitleda individuaalselt, pakkudes nähtavuse suurendamiseks arvustuste kirjutamist ja Taimetoidumessil osalemist või ideid menüü arendamiseks. Arenguprogrammi edukaks toimimiseks on tarvis meeskonna loomist, kes haldaks kodulehte ja pakuks toitlustusettevõtetele pidevalt asjakohast sisu. Tegevusuuringu jooksul viibis uute lahenduste katsetamine, sest Loomuse liikmed on hõivatud väga paljude projektide ning palgatööga samaaegselt.

Description

Keywords

Citation