Sotsiaalmeedia mõjuisikute persoonibrändi loomine Instagrami näitel Eestis
Date
2022
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Tartu Ülikool
Abstract
Sotsiaalmeedia platvormide kiire areng loob palju võimalusi virtuaalses maailmas tegutsemiseks
ning persoonibrändi ehitamiseks. Senised teadustööd pakuvad, et persoonibrändi kujundamisele
on omased kindlad elemendid.
Antud magistritöö raames uurisin, millistele elementidele persoonibrändi kujunemise protsessis
pööravad Eesti mõjuisikud tähelepanu ning kuidas toetab nende isikubrändi kujunemist nende
ärimudel. Püstitatud uurimisküsimused:
Þ Millistele elementidele persoonibrändi kujunemise protsessis pööravad Eestis
tegutsevad IG mõjuisikud tähelepanu oma IG tegevuses?
Þ Kuidas toetab Eesti IG mõjuisikute isikubrändi kujunemist nende tegevuse käigus välja
kujunenud ärimudel?
Uuringu läbiviimiseks kasutasin kvalitatiivset sisuanalüüsi ning valimi moodustamiseks
selektiivse valimi moodustamise meetodit. Intervjueerisin seitset Instagramis tegutsevat suure
jälgijaskonnaga Eesti mõjuisikut.
Antud magistritöö raames intervjueeritud Eesti mõjuisikud on kujundanud oma profiili IGs pigem
juhuslikult, kasutades erinevaid formaate ja meetodeid. Samal ajal on nad loonud pigem
teadvustamata endale persoonibrändi, millel on mitmeid kattuvusi teadlaste poolt pakutud
elementidega. Uuringust selgus, et intervjueeritud mõjuisikud peavad oluliseks oma
sotsiaalvõrgustikku ning sotsiaalse kapitali kasvatamist. Nende jaoks oluline autentsus, et esitleda
jälgijatele oma "tõelist mina“, eristuda teistest ning brändikapital, mis toob tulu ja muid hüvesid.
Erandiks on inglisekeelset sisu loov Siim Land, kes on teinud teadlikke samme ning kujundanud
oma isikubränd teadlikult protsessi algusest. Ta on määranud sihtgrupi, valinud publikuni
jõudmiseks platvormi ja keele ning loonud teadlikult originaalset ja autentset sisu. Land on teadlik
oma persoonibrändist ja kujundanud seda teadliku protsessina.
Tegevuse takistusena hindas enamus intervjueeritud mõjuisikutest Eesti keeleruumi väiksust, mis
seab selged piirangud. Nad leiavad, et jälgijate arv on Eestis piiratud ning suurema publiku
haaramiseks, tuleks toota sisu inglise keeles. Landi keelevalik ja suur publik kinnitavad võimalusi
edukamaks tegutsemiseks rahvusvahelises keeles.
Magistritöö raames kogutud teadmine võib olla kasuks kõigile, kes plaanivad kasutada
sotsiaalmeedia pakutavaid laialdasi võimalusi oma persoonibrändi ehitamiseks ning
sotsiaalmeedia kasutamiseks tulusa tegutsemisvormina.
Persoonibrändi kontseptsioon ja parem arusaamine persoonibrändi konstrueerimisest on
sotsiaalmeediaplatvormide populaarsuse kasvu juures olulised teadmised ja seega väärib teema
kindlasti edasisi uuringuid.