Õpetajate ja vanemate hinnangud laste ülesandeid vältivale käitumisele ning nende seosed teadmiste arenguga 2. ja 3. klassis

Date

2012

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Tartu Ülikool

Abstract

Käesoleva magistritöö eesmärgiks oli uurida õpetajate ja vanemate hinnanguid laste ülesandeid vältivale käitumisele ja nende seoseid laste teadmiste arenguga matemaatikas ja lugemises 2.-3. klassis. Kokku osales uurimuses 874 last, 782 ema, 365 isa ja 53 õpetajat. Kahel korral – 2. ja 3. klassi kevadel – hinnati laste lugemisoskust ja matemaatikaalaseid teadmisi. Mõlemal ajahetkel paluti lastevanematel koduses keskkonnas ja õpetajatel koolikontekstis hinnata laste ülesandeid vältivat käitumist. Tulemustest ilmnes, et laste ülesandeid vältivale käitumisele antud hinnangute põhjal on korrelatsioon tugevaim emade ja isade hinnangute vahel. Lastevanemate ja õpetajate hinnangute vahel ilmnevad keskmise tugevusega statistiliselt olulised positiivsed korrelatsioonid. Ajaliselt on tugevaimalt seotud õpetajate hinnangud. Lisaks näitasid tulemused, et õpetajad hindavad 2. klassis lapsi enam ülesandeid vältivaks kui 3. klassis. Õpetajad hindavad lapsi vähem ülesandeid vältivateks kui laste vanemad. Poiste ülesandeid vältiva käitumise taset hinnati kõrgemaks. Õpetajad hindavad tüdrukuid aja jooksul enam ülesandeile suunatuks olevat, poisse aga mitte. Õpetajate hinnangud on laste akadeemiliste saavutustega tugevamini seotud kui vanemate hinnangud. Lapsed jagati eraldi nii matemaatika kui lugemise testide põhjal nelja tasemegruppi ja leiti, et kõikide osapoolte hinnangutes ilmnevad olulised gruppidevahelised erinevused laste ülesandeid vältivale käitumisele.

Description

Keywords

Citation