Akadeemilise prokrastineerimise seosed eneserefleksiooni ja võimekususkumustega: võimekususkumuste vahendav mõju eneserefleksiooni ja prokrastineerimise seostele
Kuupäev
2014
Autorid
Ajakirja pealkiri
Ajakirja ISSN
Köite pealkiri
Kirjastaja
Tartu Ülikool
Abstrakt
Uurimuse eesmärk oli leida seoseid prokrastineerimise ning enesekirjelduste
määra ja võimekususkumuste vahel. Lisaks analüüsiti võimekususkumuste
vahendavat mõju enesekirjelduste määra ning prokrastineerimise vahelisele
seosele.
Selleks kasutati projekti „Üldpädevused ja nende hindamine“ (Kikas, 2013) 482
seitsmenda ja kaheksanda klassi õpilaste andmeid prokrastineerimise, enesekirjelduste
ja võimekususkumuste kohta. Andmeanalüüsi meetoditena kasutati skaalade
faktormudelite hindamiseks nii eksploratiivset kui ka konformatiivset faktoranalüüsi
ning hüpoteeside kontrollimiseks korrelatsioonseoseid ning lineaarsetes
regressioonimudelites oluliste interaktsioonide kontrollimiseks kasutatavat makrot
ModProbe. Prokrastineerimise ning võimekususkumuste skaalade faktoranalüüsi
tulemusena sai töös kasutada mõlema küsimustiku puhul ühefaktorilist skaalat.
Korrelatsioonanalüüsi tulemus prokrastineerimise ning enesekirjelduste arvu vahel
statistiliselt olulist seost ei näidanud. Võimeksuskumuste ning prokrastineerimise
vaheline seos oli statistiliselt oluline, kuid nõrk. Võimekususkumused osutusid
enesekirjeldusoskuste ja prokrastineerimise vahelist seost modereerivaks teguriks.
Kirjeldus
Märksõnad
võimekususkumused, eneserefleksioon, prokrastineerimine