dcterms.abstract | Käesoleva töö eesmärgiks on kontrollida testülesannete sobivust seest-, alale-, alalt-, alal-,
ilma- ja kaasaütleva käändevormide moodustusoskuse uurimiseks 3-4-aastastel eakohase
kõnearenguga lastel. Uuringus osales 60 kolme- kuni nelja-aastast eakohase kõnearenguga
last üle Eesti. Testimisel kasutati ülesandeid lause mõistmise ja –loome ning tegu- ja
nimisõnade, käände- ja pöördevormide kasutusoskuse uurimiseks. Antud bakalaureusetöö
keskendub seest-, alale-, alalt-, alal-, ilma- ja kaasaütleva käände vormide moodustamise
uurimisele. Tulemustest ilmnes, et testülesanded eristavad ainult osaliselt 3- ja 4-aastaseid
lapsi, statistiliselt oluline erinevus kahe vanusegrupi vahel ilmnes ainult ilmaütleva käände
puhul, mis osutus ka kõige raskemaks nii 3-kui ka 4-aastastele lastele. Alal-ja alaleütleva
käände moodustusoskuse uurimiseks kasutatud sõnade õige vormi moodustamisega said
mõlema vanusegrupi lapsed hakkama kõige paremini.
Märksõnad: morfoloogia, grammatika omandamine, seest-, alale-, alalt-, alal-, ilma- ja
kaasaütlev kääne. | |